De draaibrug van Oost-Souburg gaat over het Kanaal door Walcheren. De brug verbindt Oost-Souburg met West-Souburg. De brug is alleen toegankelijk voor (brom)fietsers en voetgangers. Auto’s en motoren moeten over de Sloebrug of Keersluisbrug die verderop in Vlissingen over het kanaal gaan. De oorspronkelijke brug dateert uit 1871. In de Tweede Wereldoorlog was de brug van Oost-Souburg verwoest. De onderbouw was wel intact gebleven en hierop werd de (overtollige) spoorwegdraaibrug uit Sluiskil geplaatst. De brug werd in 1947 geopend. Op de foto is de brug te zien voor 2013.
Bediening met de hand
Aanvankelijk was de bediening met de hand. De brugwachter liep dan vanuit zijn brugwachtershuisje (dat er nog steeds staat) naar het midden van de draaibrug. Hij pakte vervolgens een grote draaisleutel die aan de brug hing en stak deze in de vloer en begon te draaien. Hierna ging de drug open voor het scheepsvaartverkeer. Naderhand is er een centrale bediening gekomen voor alle bruggen over het kanaal van Walcheren. De centrale bedieningspost is bij de sluizen in Vlissingen.
Renovatie brug Oost-Souburg 2013
In het vierde kwartaal van 2013 werd de draaibrug grondig gerenoveerd. Dit werk duurde 5 maanden. De brug is toen weggesleept op een ponton. De vernieuwde brug werd verbreed en kreeg een nieuwe aandrijving waardoor de brug nu sneller open en dicht gaat. Ook kreeg de brug een nieuwe (rode) kleur. Omdat een verbinding tussen Oost- en West-Souburg onmisbaar was werd een drijvende pontonbrug aangelegd. Voetgangers en fietsers konden zo toch oversteken. Voor het scheepsvaartverkeer was het lastiger want de pontonbrug werd slechts drie keer op een dag opengemaakt. Voor de brug ligt het treinstation van Oost-Souburg dat twee keer per uur een treinverbinding heeft met Vlissingen en Middelburg (richting Amsterdam).
Scheepsvaart Zeeland
– Larissa – Offshore Supply Vessel (OSV)
– Xiang He Kou en Zhi Yuankou – heavy lift carriers
– Boldwind vessel
– H851 Heereman – grootste ponton ter wereld